گرایش تکنولوژی آموزشی
علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی
رشته تکنولوژی آموزشی با شناخت از نحوه و چگونگی یادگیری انسان به تسهیل و بهبود آموزش، یادگیری و عملکرد او میپردازد و بدین منظور گاهی از ابزارها و تجهیزات آموزشی، گاهی از روشها و راهبردهای یادگیری و آموزش، و در برخی موقعیتها هم از ترکیب ابزارها و روشهای آموزشی مناسب به صورت اثربخش استفاده میکند. معلمان در مدارس، اساتید در دانشگاهها و مدیران و کارکنان سایر سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی مختلف که در زمینه آموزش مشغول به فعالیت هستند، جهت اثربخش کردن آموزش و بهبود یادگیری نیاز دارند که با نحوه یادگیری انسان آشنا باشند، انواع مختلف روشهای آموزشی، رسانهها و مواد آموزشی دیجیتال و غیردیجیتال را بشناسند، بدانند که چگونه از آنها استفاده کنند، چرا باید از آنها استفاده کنند، چه زمانی از آنها استفاده کنند و چگونه آنها را در برنامههای آموزشی و محیطهای یادگیری تلفیق کنند و بهکارگیرند. اینجاست که به رشته تکنولوژی آموزشی و فارغ التحصیلان این رشته نیاز خواهند داشت تا با استعانت از این دانش کاربردی آموزشهای خود را بهبود بخشیده و اثربخش سازند.
مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی از سال 1362 در دانشگاه تبریز راه اندازی شده و از منظر تاریخ این رشته علمی در ایران، دانشگاه تبریز اولین دانشگاهی است که رشته تکنولوژی آموزشی را دایر کرده است. دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی با گذراندن دروس تخصصی؛ مقدمات تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی، تولید محتوای الکترونیکی، اصول عکاسی و فیلمبرداری، تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی، آموزش از راه دور، چندرسانهای آموزشی، طراحی پیام و مواد آموزشی، برنامهنویسی کامپیوتری، پروژه، کارورزی، و ... مهارتهای لازم برای طراحی و ارائهی آموزش اثربخش در موقعیتهای مختلف آموزشی را کسب میکنند.
گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز با قدمت بسیار زیاد در ارائه مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی (از سال 1362 تاکنون)، از نیمسال اول سالتحصیلی 1400 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته کرده است. دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد با گذراندن واحدهای درسی؛ طراحی درس افزارهای چندرسانه ای برای آموزش مجازی، طراحی و توسعه آموزش تعاملی مبتنی بر وب، تلفیق فناوریهای نوین در برنامه درسی، شبیه سازی و بازی های آموزشی، نظام جامع یادگیری الکترونیکی، کاربرد نظریههای یادگیری در آموزش مجازی، فلسفه و اخلاق در فناوری، فناوریهای سیار در آموزش و یادگیری، ارزشیابی مواد و نرم افزارهای آموزشی، سمینار رویکردهای نوین در تکنولوژی آموزشی، و ... مهارتهای لازم برای طراحی و ارائه آموزش اثربخش در موقعیتهای آموزشی مختلف را کسب میکنند. فارغ التحصیلان این زمینهی تخصصی و مهارت محور، در بخشهای ذیل فرصت استخدام دارند:
- آموزش و پرورش: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در آموزش و پرورش دولتی و غیرانتقاعی میتوانند به ایفای نقشهای آموزشی و مهارتی مانند معلم کلاس درس، تولید کننده رسانههای یادگیری- آموزشی دیجیتال و غیردیجیتال برای معلمان و دانشآموزان مقاطع مختلف، کمک به ارتقاء صلاحیتهای حرفهای معلمان در آشنایی و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و یادگیری، و طراحی دوره های آموزشی مختلف برای مدیران، معلمان، والدین و دانش آموزان، و ... بپردازند.
- آموزش عالی: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی میتوانند به ایفای نقشهای آموزشی و مهارتی مانند پشتیبانی از اساتید و دانشجویان در ارتباط با اصول عمومی آموزش و یادگیری، مشاور و دستیار اساتید در طراحی و تولید مواد و رسانههای یادگیری و آموزشی، کمک به ارتقاء صلاحیتهای حرفهای اساتید در آشنایی و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و یادگیری، نیازسنجی آموزشی، طراحی دورههای آموزشی برای اساتید و دانشجویان، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی اجرا شده دانشگاه، و ... بپردازند.
- واحدهای آموزش سازمانها و شرکتهای صنعتی، تجاری، اداری، خدماتی، و ...: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در واحدهای آموزش سازمانها و شرکتهای مختلف میتوانند به نیازسنجی آموزشی، طراحی دورههای آموزشی و محیطهای یادگیری حضوری، آنلاین و تلفیقی برای کارکنان و مدیران و مشتریان، تولید رسانهها و مواد آموزشی دیجیتال و غیردیجیتال برای کارکنان و مدیران و مشتریان، مشاوره آموزشی برای مدیران، کارکنان و مدرسان، و تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد انسانی در سازمانها بپردازند.
- صدا و سیما: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در صدا و سیما میتوانند به کارگردانی برنامههای تربیتی- آموزشی صدا و سیما، نویسندگی برنامههای تربیتی و آموزشی صدا و سیما، و مشاوره در زمینه طراحی و تولید برنامههای تربیتی و آموزشی صدا و سیما بپردازند.
- شرکتهای آموزشی: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در شرکتهای آموزشی میتوانند به ایفای نقش مشاور آموزشی، طراح آموزشی، تولید کننده محصولات آموزشی، و ارزیاب کیفیت دورهها و محصولات آموزشی بپردازند.
- کارآفرینی و خوداشتغالی: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی میتوانند با راه اندازی شرکت یا موسسه مشاوره آموزشی، خدمات مشاوره آموزشی و طراحی و ارائه دورههای آموزشی حضوری و الکترونیکی برای مدارس، دانشگاهها، و سازمانهای صنعتی، تجاری، اداری، نظامی، پزشکی، و ... ارائه کنند. همچنین، با راه اندازی شرکتهای چندرسانهای به تولید مواد و رسانههای یادگیری و آموزشی مختلف از جمله اپلیکیشنها، بازیهای دیجیتال، شبیه سازیها، انیمیشنها، فیلم آموزشی، عکسها، مجلات، بروشورها و پوسترهای آموزشی و ... برای سازمانها و افراد (بزرگسالان، کودکان، نوجوانان و عموم مردم) بپردازند.