گرایش برنامه ریزی درسی

تعداد بازدید:۸۴۵۳

علوم تربیتی با گرایش برنامه ریزی درسی

رشته برنامه ریزی درسی به­ عنوان یک فعالیت انسانی در تعلیم و تربیت افراد قدمتی طولانی و به­ عنوان یک رشته تحصیلی آکادمیک و منظم به سال 1918 بر می­‌گردد. برنامه ریزی درسی به­ عنوان یک رشته دانشگاهی برای اولین بار در دانشکده تربیت معلم دانشگاه کلمبیا (نیویورک) در سال 1937 میلادی ایجاد و راه اندازی شد و بعد از آن این رشته در سایر دانشگاه‌های امریکا و دانشگاه‌­های سایر کشورها از جمله دانشگاه‌­های ایران شکل گرفت. تاریخچه شکل گیری این رشته در ایران به دهه 1360 برمی­‌گردد که برای نخستین بار در دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) راه اندازی شد و در حال حاضر در اغلب دانشگاه‌های ایران در مقاطع کارشناسی ارشد و دوره دکتری در این رشته دانشجو پذیرش می­‌شود.

     نخستین دوره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی در دانشگاه تبریز به سال 1379 و دوره دکتری به سال 1391 برمی‌­گردد. دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد با گذراندن دروسی از قبیل؛ اصول و مبانی برنامه ریزی درسی، روش­‌های تحقیق در برنامه درسی، مبانی روانشناختی و اجتماعی در برنامه درسی، آمار استنباطى پیشرفته، طراحی برنامه درسی، نظریه‌های یادگیری و الگوهای تدریس، تاریخ مطالعات برنامه درسی، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، برنامه‌ریزی درسی در مراکز تربیت معلم، اصول و روش­‌های تغییر، اجراء و ارزشیابی برنامه درسی، و پایان نامه به دانش، نگرش و مهارت‌­های ذیل دست می­یابند:

  • شناخت مبانی فلسفی، اجتماعی، روان­‌شناختی، فناورانه، و... برنامه درسی
  • فهم چیستی برنامه درسی به عنوان یک قلمرو معرفتی و حدود و ثغور آن
  • آشنایی با تاریخچه شکل گیری این حوزه مطالعاتی و سیر تاریخی و فضای مفهوم شناختی حاکم بر آن
  • آشنایی با انواع رویکردها و الگوها در ابعاد مختلف حوزه برنامه درسی مانند نیازسنجی، طراحی، تدوین، تدریس و ارزشیابی
  • آشنایی با نظام برنامه ریزی درسی ایران و جهان
  • تقویت قدرت تجزیه و تحلیل برنامه­‌های درسی رشته‌­ها و مقاطع مختلف تحصیلی
  • کسب مهارت­های تفکر انتقادی، پژوهشی، و آموزشی
  • شناخت مسایل و مشکلات رشته مطالعات برنامه درسی در ایران و جهان

     همچنین، دانشجویان این رشته در مقطع دکتری تخصصی با گذراندن دروسی از قبیل؛ کاربرد روش‌­های آماری در برنامه درسی، روش­‌های تحقیق در برنامه درسی با تاکید بر روش­های کیفی، نظریه های برنامه درسی، مبانی فلسفی تربیت اسلامی، اصول و روش­های طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های درسی، روش­های تدریس و کاربرد فناوری­های نوین در آموزش، مطالعات تطبیقی در برنامه درسی، برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، و رساله به کسب دانش، نگرش و مهارت‌­های ذیل نائل می‌­آیند:

  • تشخیص سرفصل‌­های مورد نیاز برای مقاطع مختلف و یا رشته‌ها و گرایش­‌های مختلف تحصیلی
  • کسب بینش جدید در حوزه مسائل برنامه درسی برای حل مسائل و ارایه راهکارهایی کاربردی
  • ارزیابی کیفیت برنامه درسی مقاطع و دوره­‌های مختلف تحصیلی و ارایه پیشنهاداتی برای اصلاح آن
  • تبیین انتقادی مسایل روز و نظریه پردازی در حوزه‌­های مختلف مطالعات برنامه ­درسی
  • کشف حوزه‌­های پژوهشی و آموزشی جدید در حوزه مطالعات برنامه درسی و آموزش و پژوهش
  • تحلیل و تبیین انتقادی وضع موجود ابعاد مختلف حوزه برنامه درسی در محیط­‌های مختلف، و ارایه راهکاری اصلاحی
  • مهارت در ارائه خدمات مشاوره‌­ای برای سازما‌‌ن­‌ها، مدارس، و دانشگاه‌­ها در حوزه برنامه درسی
  • امکان سنجی رشته­‌ها و تخصص‌­های موردنیاز در بخش‌­های مختلف

فارغ التحصیلان رشته برنامه ریزی درسی با کسب دانش، نگرش، و مهارت­‌های مذکور به ­عنوان معلم در مقاطع تحصیلی مختلف در آموزش و پرورش دولتی و خصوصی استخدام می­‌شوند. همچنین، در واحدهای آموزش تمام سازمان‌­های آموزشی (مدارس و دانشگاه‌­ها، و مؤسسات آموزشی)، صنعتی، تجاری، اداری، نظامی، پزشکی، و ... به­ عنوان کارشناس آموزش فرصت استخدام دارند.

آخرین ویرایش۲۰ دی ۱۴۰۰