گرایش روانشناسی تربیتی
علوم تربیتی با گرایش روانشناسی تربیتی
رشته روانشناسی تربیتی به عنوان یکی از گرایشهای علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی با فهم و شناخت فرایند یاددهی و یادگیری انسان و تسهیل این فرایند؛ شناخت ابعاد رشد انسان، توانایی اندیشیدن، هوش، حل مسئله و خلاقیت؛ درک و کشف رابطه بین هدفها و شیوههای آموزشی و تفاوتهای فردی یادگیرندگان؛ اصول و ابزارهای ارزشیابی بروندادهای یادگیری و تهیه و ساخت ابزارهای اندازه گیری روانی-تربیتی سروکار دارد. بیشترین کاربرد روانشناسی تربیتی در محیطهای آموزشی مانند مهد کودکها، مدارس و… است که فارغالتحصیلان این گرایش به عنوان معلم یا مشاور مدرسه ضمن شناسایی دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری و اختلال یادگیری و با اتخاذ تدابیری درمانی به یادگیری آنها کمک میکند. همچنین کشف و شکوفا ساختن استعداد دانش آموزان، فراهم کردن محیطی آرام و بدون استرس برای دانش آموزان و پیاده سازی به روزترین و جدیدترین الگوهای آموزشی در محیطهای آموزشی برای موفقیت دانش آموزان از دیگر وظایف فارغ التحصیلان روانشناسی تربیتی است. همچنین، در سازمانهای بزرگ از روانشناسان تربیتی برای آموزش و افزایش بازدهی کارمندان استفاده میکنند. علاوه براین، فارغ التحصیلان روانشناسی تربیتی مانند گرایشهای روانشناسی با دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکتری و اخذ پروانه نظام روانشناسی میتوانند مراکز مشاوره تحصیلی روانشناسی راه اندازی کنند، و یا در کانونهای اصلاح تربیت، سرای سالمندان، و بهزیستی استخدام شوند.
رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز در سال 1373 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شروع به کار کرد و از سال 1383 نیز در مقطع دکتری دانشجو میپذیرد. این رشته به عنوان یکی از گرایشهای علوم تربیتی از دانشجویان رشتههای کارشناسی علوم تربیتی و کارشناسی روانشناسی در مقطع ارشد دانشجو میپذیرد. در مقطع کارشناسی ارشد، با گذراندن دروس تخصصی از قبیل؛ روان شناسی تربیتی، آمار استنباطی، نظریه های رشد، روش تحقیق، یادگیری و انگیزش، کاربرد آزمونهای روانی، سنجش و اندازه گیری نظریه و روشهای آموزش، تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته، اختلالات یادگیری و روش های تغییر و اصلاح رفتار، و پایان نامه، و در مقطع دکتری تخصصی با گذراندن دروس تخصصی از قبیل؛ مباحث جدید در روانشناسی تربیتی، روشهای آماری چند متغیره، روانشناسی تحولی در آموزش، روانشناسی یادگیری و آموزش، روشهای پژوهش کیفی و ترکیبی در علوم تربیتی و روانشناسی، روانشناسی مدرسه، مبانی روانشناختی تربیت اخلاقی، روانشناختی شناختی در آموزش، روانشناسی اجتماعی مدرسه، و رساله دکتری به دانش و مهارتهای این حوزه علمی دست مییابند.