گرایش روان‌شناسی تربیتی

تعداد بازدید:۸۱۷۳

علوم تربیتی با گرایش روان‌شناسی تربیتی

رشته روانشناسی تربیتی به ­عنوان یکی از گرایش­‌های علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی با فهم و شناخت فرایند یاددهی و یادگیری انسان و تسهیل این فرایند؛ شناخت ابعاد رشد انسان، توانایی اندیشیدن، هوش، حل مسئله و خلاقیت؛ درک و کشف رابطه بین هدف‌ها و شیوه­‌های آموزشی و تفاوت‌های فردی یادگیرندگان؛ اصول و ابزارهای ارزشیابی بروندادهای یادگیری و تهیه و ساخت ابزارهای اندازه گیری روانی-تربیتی سروکار دارد. بیشترین کاربرد روانشناسی تربیتی در محیط‌­های آموزشی مانند مهد کودک‌­ها، مدارس و است که فارغ‌­التحصیلان این گرایش به­ عنوان معلم یا مشاور مدرسه ضمن شناسایی دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری و اختلال یادگیری و با اتخاذ تدابیری درمانی به یادگیری آن‌ها کمک می­‌کند. همچنین کشف و شکوفا ساختن استعداد دانش آموزان، فراهم کردن محیطی آرام و بدون استرس برای دانش آموزان و پیاده سازی به روزترین و جدیدترین الگوهای آموزشی در محیط‌­های آموزشی برای موفقیت دانش آموزان از دیگر وظایف فارغ­ التحصیلان روانشناسی تربیتی است. همچنین، در سازمان‌­های بزرگ از روانشناسان تربیتی برای آموزش و افزایش بازدهی کارمندان استفاده می­‌کنند. علاوه براین، فارغ ­التحصیلان روانشناسی تربیتی مانند گرایش­‌های روانشناسی با دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکتری و اخذ پروانه نظام روانشناسی می‌­توانند مراکز مشاوره تحصیلی روانشناسی راه اندازی کنند، و یا در کانون­‌های اصلاح تربیت، سرای سالمندان، و بهزیستی استخدام شوند.

     رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز در سال 1373 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شروع به کار کرد و از سال 1383 نیز در مقطع دکتری دانشجو می­‌پذیرد. این رشته به عنوان یکی از گرایش‌­های علوم تربیتی از دانشجویان رشته‌های کارشناسی علوم تربیتی و کارشناسی روانشناسی در مقطع ارشد دانشجو می‌پذیرد. در مقطع کارشناسی ارشد، با گذراندن دروس تخصصی از قبیل؛ روان شناسی تربیتی، آمار استنباطی، نظریه های رشد، روش تحقیق، یادگیری و انگیزش، کاربرد آزمون‌های روانی، سنجش و اندازه گیری نظریه و روش­‌های آموزش، تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته، اختلالات یادگیری و روش های تغییر و اصلاح رفتار، و پایان نامه، و در مقطع دکتری تخصصی با گذراندن دروس تخصصی از قبیل؛ مباحث جدید در روانشناسی تربیتی، روش­‌های آماری چند متغیره، روانشناسی تحولی در آموزش، روانشناسی یادگیری و آموزش، روش­‌های پژوهش کیفی و ترکیبی در علوم تربیتی و روانشناسی، روانشناسی مدرسه، مبانی روانشناختی تربیت اخلاقی، روانشناختی شناختی در آموزش، روانشناسی اجتماعی مدرسه، و رساله دکتری به دانش و مهارت­‌های این حوزه علمی دست می­‌یابند.

آخرین ویرایش۲۰ دی ۱۴۰۰