گرایش تکنولوژی آموزشی

تعداد بازدید:۱۲۶۹۰

علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی

رشته تکنولوژی آموزشی با شناخت از نحوه و چگونگی یادگیری انسان به تسهیل و بهبود آموزش، یادگیری و عملکرد او می‌­پردازد و بدین منظور گاهی از ابزارها و تجهیزات آموزشی، گاهی از روش‌­ها و راهبردهای یادگیری و آموزش، و در برخی موقعیت‌­ها هم از ترکیب ابزارها و روش‌­های آموزشی مناسب به­ صورت اثربخش استفاده می‌­کند.  معلمان در مدارس، اساتید در دانشگاه‌­ها و مدیران و کارکنان سایر سازمان­‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مختلف که در زمینه آموزش مشغول به فعالیت هستند، جهت اثربخش کردن آموزش و بهبود یادگیری نیاز دارند که با نحوه یادگیری انسان آشنا باشند، انواع مختلف روش‌­های آموزشی، رسانه­‌ها و مواد آموزشی دیجیتال و غیردیجیتال را بشناسند، بدانند که چگونه از آن‌ها استفاده کنند، چرا باید از آن‌ها استفاده کنند، چه زمانی از آن‌ها استفاده کنند و چگونه آن‌ها را در برنامه‌های آموزشی و محیط­‌های یادگیری تلفیق کنند و به­‌کارگیرند. اینجاست که به رشته تکنولوژی آموزشی و فارغ التحصیلان این رشته نیاز خواهند داشت تا با استعانت از این دانش کاربردی آموزش­‌های خود را بهبود بخشیده و اثربخش سازند.

     مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی از سال 1362 در دانشگاه تبریز راه ­اندازی شده و از منظر تاریخ این رشته علمی در ایران، دانشگاه تبریز اولین دانشگاهی است که رشته تکنولوژی آموزشی را دایر کرده است. دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی با گذراندن دروس تخصصی؛ مقدمات تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزشی، تولید محتوای الکترونیکی، اصول عکاسی و فیلم‌برداری، تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، آموزش از راه دور، چندرسانه‌ای آموزشی، طراحی پیام و مواد آموزشی، برنامه‌نویسی کامپیوتری، پروژه، کارورزی، و ... مهارت‌های لازم برای طراحی و ارائه‌ی آموزش اثربخش در موقعیت‌های مختلف آموزشی را کسب می‌کنند.

     گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز با قدمت بسیار زیاد در ارائه مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی (از سال 1362 تاکنون)، از نیم‌سال اول سال­تحصیلی 1400 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته کرده است. دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد با گذراندن واحدهای درسی؛ طراحی درس افزارهای چندرسانه­ ای برای آموزش مجازی، طراحی و توسعه آموزش تعاملی مبتنی بر وب، تلفیق فناوری‌های نوین در برنامه درسی، شبیه سازی و بازی های آموزشی، نظام جامع یادگیری الکترونیکی، کاربرد نظریه‌های یادگیری در آموزش مجازی، فلسفه و اخلاق در فناوری، فناوری‌های سیار در آموزش و یادگیری، ارزشیابی مواد و نرم افزارهای آموزشی، سمینار رویکردهای نوین در تکنولوژی آموزشی، و ... مهارت­های لازم برای طراحی و ارائه آموزش اثربخش در موقعیت‌های آموزشی مختلف را کسب می‌کنند. فارغ التحصیلان این زمینه‌ی تخصصی و مهارت محور، در بخش‌های ذیل فرصت استخدام دارند:

  • آموزش و پرورش: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در آموزش و پرورش دولتی و غیرانتقاعی می­‌توانند به ایفای نقش­‌های آموزشی و مهارتی مانند معلم کلاس درس، تولید کننده رسانه‌­های یادگیری- آموزشی دیجیتال و غیردیجیتال برای معلمان و دانش‌­آموزان مقاطع مختلف، کمک به ارتقاء صلاحیت­‌های حرفه‌ای معلمان در آشنایی و استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و یادگیری، و طراحی دوره های آموزشی مختلف برای مدیران، معلمان، والدین و دانش آموزان، و ... بپردازند.
  • آموزش عالی: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی می‌­توانند به ایفای نقش­‌های آموزشی و مهارتی مانند پشتیبانی از اساتید و دانشجویان در ارتباط با اصول عمومی آموزش و یادگیری، مشاور و دستیار اساتید در طراحی و تولید مواد و رسانه‌های یادگیری و آموزشی، کمک به ارتقاء صلاحیت­‌های حرفه‌­ای اساتید در آشنایی و استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و یادگیری، نیازسنجی آموزشی، طراحی دوره‌­های آموزشی برای اساتید و دانشجویان، ارزشیابی اثربخشی دوره­‌های آموزشی اجرا شده دانشگاه، و ... بپردازند.
  • واحدهای آموزش سازمان‌­ها و شرکت‌­های صنعتی، تجاری، اداری، خدماتی، و ...: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در واحدهای آموزش سازما‌‌ن‌­ها و شرکت­‌های مختلف می‌­توانند به نیازسنجی آموزشی، طراحی دوره­های آموزشی و محیط‌­های یادگیری حضوری، آنلاین و تلفیقی برای کارکنان و مدیران و مشتریان، تولید رسانه‌­ها و مواد آموزشی دیجیتال و غیردیجیتال برای کارکنان و مدیران و مشتریان، مشاوره آموزشی برای مدیران، کارکنان و مدرسان، و تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد انسانی در سازمان­‌ها بپردازند.
  • صدا و سیما: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در صدا و سیما می‌­توانند به کارگردانی برنامه­های تربیتی- آموزشی صدا و سیما، نویسندگی برنامه‌­های تربیتی و آموزشی صدا و سیما، و مشاوره در زمینه طراحی و تولید برنامه­‌های تربیتی و آموزشی صدا و سیما بپردازند.
  • شرکت‌­های آموزشی: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی در شرکت‌­های آموزشی می­‌توانند به ایفای نقش مشاور آموزشی، طراح آموزشی، تولید کننده محصولات آموزشی، و ارزیاب کیفیت دوره­‌ها و محصولات آموزشی بپردازند.
  • کارآفرینی و خوداشتغالی: فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی می‌­توانند با راه اندازی شرکت­ یا موسسه مشاوره آموزشی، خدمات مشاوره آموزشی و طراحی و ارائه دوره‌­های آموزشی حضوری و الکترونیکی برای مدارس، دانشگاه­‌ها، و سازمان­‌های صنعتی، تجاری، اداری، نظامی، پزشکی، و ... ارائه کنند. همچنین، با راه اندازی شرکت‌­های چندرسانه­‌ای به تولید مواد و رسانه‌های یادگیری و آموزشی مختلف از جمله اپلیکیشن­ها، بازی­‌های دیجیتال، شبیه سازی‌­ها، انیمیشن­‌ها، فیلم آموزشی، عکس‌ها، مجلات، بروشورها و پوسترهای آموزشی و ... برای سازمان­‌ها و افراد (بزرگسالان، کودکان، نوجوانان و عموم مردم) بپردازند.
آخرین ویرایش۲۰ دی ۱۴۰۰