روان شناسی


معرفی گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز

     گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی از جمله گروههای قدیمی دانشگاه تبریز می باشد که در روانشناسی ایران همواره مطرح بوده و روانشناسان مشهوری در این گروه مشغول به خدمت بوده اند. آزمایشگاه روانشناسی دانشگاه تبریز از قدیمی ترین آزمایشگاههای این رشته در ایران می باشد. بعد از انقلاب گروه روانشناسی تحول اساسی یافته و با جذب نخبه ترین فارغ التحصیلان دکتری رشته های مختلف روانشناسی از دانشگاه های داخل و خارج تبدیل به یکی از قوی ترین گروههای روانشناسی در ایران شده است. هم اکنون در این گروه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش و تربیت می شود. در دوره کارشناسی: رشته روانشناسی بالینی، در دوره کارشناسی ارشد: سه رشته روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و در دوره دکتری: رشته روانشناسی عمومی و رشته علوم اعصاب شناختی دایر بوده و بصورت فعال دانشجو می پذیرد. در گروه روانشناسی دو آزمایشگاه روانشناسی و آزمایشگاه علوم اعصاب وجود دارد. در ترکیب اعضای هیأت علمی گروه شش نفر با درجه استادی، سه نفر با درجه دانشیاری و سه نفر با درجه استادیاری قراردارند. از نظر ترکیب علمی و تخصصی: دو نفر روانشناسی بالینی، دو نفر روانشناسی سلامت، یک نفر روانشناسی مشاوره، دو نفر روانشناسی تربیتی، سه نفر روانشناسی عمومی و دو نفر نورو ساینس در گروه فعالیت می کنند.

معرفی رشته های روانشناسی دایر در دانشگاه تبریز:

رشته روانشناسی عمومی مقطع کارشناسی ارشد

     رشته روانشناسی عمومی یکی از شاخه های علوم انسانی است که مربوط به شناخت مسائل روانشناسی از قبیل علل رفتارهای انسان، چگونگی استفاده از روانشناسی در امر آموزش وپرورش، شناخت کودکان عادی و استثنایی و کاربرد روانشناسی در مسائل روانی- اجتماعی می باشد. در دانشگاه تبریز، دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی از سال-دایر و تاکنون ادامه داشته است. هدف از رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ایجاد مهارت های لازم در افرادی است که در فعالیت های آموزشی و پژوهشی سازمان ها و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی و نیز در دانشگاه ها خدمت رسانی می کنند. فارغ التحصیلان این رشته تواناییهای لازم در موارد زیر را کسب می کنند:

- ارائه خدمات روانشناسی در مراکز و مؤسسات مختلف تشخیصی و درمانی

- انجام فعالیت های پژوهشی در زمینه های مختلف روانشناسی عمومی

- قبول مسئولیت های خدماتی و پژوهشی در مؤسسات دولتی

- آمادگی برای تحصیل در مقاطع بالاتر جهت تأمین کادرعلمی دانشگاه ها و سایرمراکز علمی– پژوهشی و....

     فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تبریز که در مقاطع بالاتر این رشته در دانشگاه تبریزو سایر دانشگاهها پذیرفته شده اند، اغلب در دانشگاهها و مراکز مختلف پژوهشی استان و نیز سایر مناطق کشور مشغول به خدمت می باشند.

     در حال حاضر به علت کمبود متخصص روانشناسی در سطوح مختلف به خصوص در مراکز تشخیص و درمان در مؤسسات توانبخشی در پیشگیری، دانشگاه تبریز می تواند با تربیت نیروی متخصص در رشته روانشناسی در این مقطع و مقاطع بالاتر رفع کمبود در این زمینه را به شکل جدی مورد عنایت قراردهد. با توجه بر تعداد و ترکیب اعضای هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، ظرفیت های خوبی برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد و تربیت نیروی متخصص در این رشته وجود دارد. 

رشته های روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک ونوجوان

     روانشناسی بالینی حوزه کاربردی روانشناسی است که موضوع اصلی آن بررسی علل شکل گیری آسیب شناسی روانی از یکسو و توسعه راهکارهای مداخله ای کارآمد جهت کمک به افراد مبتلا به مشکلات روانشناختی از سوی دیگر است. روانشناسان بالینی عمدتاً در چهار حوزه آسیب شناسی روانی، نظریه ها و فنون روان درمانی، روشهای تشخیص بالینی و پژوهش در مسایل ویژه روانشناسی بالینی آموزش می بینند. در دانشگاه تبریز دوره کارشناسی روانشناسی بالینی از سال 1362و بدنبال باز گشایی مجدد دانشگاهها دایر شده و تاکنون ادامه داشته است. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی روانشناسی بالینی در دانشگاه تبریز که در مقاطع بالاتر این رشته و در سایر دانشگاهها پذیرفته شده اند، همواره به عنوان دانشجویی فعال، مستعد و با هوش و با انگیزه فراوان شناخته شده اند، و از این جهت موجب سربلندی گروه روانشناسی و دانشگاه تبریز بوده اند. دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در دانشگاه تبریز از سال 1384و دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان از سال 1386دایر شده و فارغ التحصیلان این مقاطع در اقصی نقاط کشور به خدمت مشغول هستند. با توجه به ترکیب هیأت علمی گروه روانشناسی، فرصت های خوبی برای داوطلبان ورود به دوره های ارشد این دو رشته در دانشگاه تبریز وجود دارد. هم اکنون تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری روانشناسی بالینی را فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز تشکیل می دهند.      

رشته علوم اعصاب شناختی

     علوم اعصاب شناختی یک نظام علمی کاملاً جوان، لیکن به سرعت در حال رشد می باشد که هدفش پاسخ  به این پرسش فریبنده است که چگونه مغز (یا به شکل کلی تر جسم) ذهن را شکل می دهد، چگونه مغز خود را قادر به تفکر، طرح ریزی، یادآوری، درک سایرین، دیدن، شنیدن و حرکت در دنیای اطراف می سازد. حل مسئله ای که مسئله ذهن- جسم خوانده شده، از یونان باستان، تلاش اصلی فیلسوفانی همچون افلاطون بوده است، اگرچه تعدادی از فیلسوفان اولیه به اشتباه مغز را به عنوان عضوی در نظر می گرفتند که صرفاً مسئول سرد نگه داشتن بدن است، نه محل افکار، خاطرات، هیجانها و انگیزش. امروزه این مجموعه اعمال به عنوان شناخت در نظر گرفته می شود. در حال حاضر، با کمک فناوری تصویر نگاری عصبی، به شکل روز افزونی این امکان فراهم شده است که بر پایه های عصبی عملکردهای شناختی نوری افکنده شود.

     بنابراین در علوم اعصاب شناختی هدف توصیف پایه عصبی فرایندهای شناختی و بطور طبیعی فهم مکانیسم های نرونی زیرساز آنهاست که به درک بهتر از ماهیت فرایندهای شناختی منجر خواهد شد. نظام نسبتاً جوان علوم اعصاب شناختی بطور خاص به کمک رشد سریع روشهای غیر تهاجمی تصویربرداری نرونی در طی چند دهه گذشته پدید آمده است. این روشها به محققین اجازه می دهد که فعالیت مغزی افراد بهنجار را، در حالیکه آنها مشغول انجام تکالیف گوناگونی ادراکی و شناختی اند، کمک کنند. رشد روشهای تصویربرداری عصبی کارکردی غیرتهاجمی، در اوایل قرن 20 با الکترو انسفالوگرافی شروع و سپس در انتهای قرن 20 به سرعت به فهرستی از روشها بسط یافت. این روشها شامل، توموگرافی نشر پوزیترون، مگنتو آنسفالو گرافی، تصویر برداری تشدید مغناطیسی کارکردی، طیف نگاری نزدیک به ماوراء قرمز، و تحریک مغناطیسی ترانس کراینال، که در نهایت منجر به ظهور علوم اعصاب شناختی به عنوان یک نظام سریعاً درحال گسترش گردید. در حال حاضر در بخش علوم اعصاب شناختی گروه روانشناسی این دانشکده دانشجویان این رشته جهت انجام پژوهش های خود به غیر از استفاده از ابزارها و آزمون های رفتاری شناخت، از روش غیر تهاجمی الکترو آنسفالو گرافی(QEEG و ERP) استفاده می کنند.

آزمایشگاه نوروساینس

         نوروساینس رشته ای است که بر تجهیزات مبتنی است. در دپارتمان های مختلف بسته به تخصص و زمینه تحصیلی و همچنین بسته به مقاصد پژوهشی از ابزارها و روش های متنوعی استفاده می کنند. با توجه به اینکه در این گروه گرایش رشته علوم اعصاب"مغز و شناخت" است، مبانی عصب شناختی فرایندهای شناختی با استفاده از الکتروانسفالوگرافی کمّی (QEEG)، پتانسیل وابسته به رویداد (ERP) و نوروفیدبک مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین امکان ثبت شاخص های سایکوفیزیولوژیک از قبیل پاسخ گالوانیک پوست (GSR)، تغییرات ضربان قلب (HRV)، عضله (EMG) و غیره با دستگاه بیوفیدبک وجود دارد. همچنین، اخیراً یک نمونه پیشرفته ERP در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز نصب و راه اندازی شده است. این دستگاه محصول کمپانیANT، دارای 64 کانال ثبت سیگنال عصبی از سطح سر و همچنین 10 کانال ثبت فیزیولوژیک است. شایان ذکر است که حوزۀ اصلی پژوهش برای دانشجویان علوم اعصاب، بررسی مبانی مغزی و سایکوفیزیولوژیک ادراک زمان است.

اعضای هیأت علمی گروه آموزشی روان شناسی
 ردیف  نام و نام خانوادگی مقطع و  رشته تحصیلی  مرتبه علمی  نشانی پست الکترونیک و شماره تلفن  عکس
 1  خلیل اسماعیل پور دکتری روان شناسی مشاوره دانشیار  041-33392085  
 2 جلیل باباپور دکتری روان شناسی استاد  041-33392086  
 3 عباس بخشی پور  دکتری روان شناسی بالینی  استاد  041-33392097  
 4 منصور بیرامی دکتری روان شناسی تربیتی استاد  041-33392083  
 5  حمید پورشریفی دکتری روان شناسی سلامت  دانشیار  041-33392096  
 6 رسول حشمتی دکتری روان شناسی سلامت  استادیار  041-33392117  
 7  زینب خانجانی  دکتری روان شناسی  استاد  041-33392085  
 8  حسن صبوری  دکتری نوروساینس استادیار  041-33392097  
 9 مجید محمود علیلو  دکتری روانشناسی بالینی استاد  041-33392073  
 10  محمد علی نظری دکتری نوروساینس  دانشیار  041-33392077  
 11  فاطمه نعمتی  دکتری روان شناسی عمومی  استادیار  041-33392092  
 12 تورج هاشمی دکتری روان شناسی تربیتی  استاد  041-33392083